Sprawdź, co oznacza dla pracodawców brak polskiej ustawy o sygnalistach

Anna Gąsecka

Autor: Anna Gąsecka

Dodano: 22 grudnia 2021

Dnia 17 grudnia 2021 r. minął termin wdrożenia do polskich przepisów postanowień unijnej dyrektywy na temat sygnalistów. Jednak projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa jest na wstępnym etapie procesu legislacyjnego. Nie trafił jeszcze nawet do Sejmu. Co oznacza dla pracodawców brak przepisów krajowych? Czy pracodawcy powinni już teraz wdrożyć kanał zgłoszeń wewnętrznych?

Przypomnijmy, że dyrektywa stanowi o nowych obowiązkach dla wszystkich pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Wynika, z niej że powinni oni:

  • ustanowić wewnętrzny kanał zgłoszeń nieprawidłowości,
  • przygotować procedurę regulującą ten proces,
  • zapewnić przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych, w tym w szczególności przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, czy zgłoszenie jest zasadne,
  • zagwarantować ochronę sygnaliście.

Sygnaliści: dyrektywa wiąże wyłącznie państwa członkowskie

Nie nakłada ona obowiązków bezpośrednio na obywateli czy podmioty prawne państwa członkowskiego. Wynika to z samej istoty dyrektywy, a w tym wypadku także i z jej treści. Oznacza to, że 17 grudnia 2021 r. to termin skierowany do polskiego ustawodawcy, który w tym czasie powinien przygotować prawodawstwo krajowe i wdrożyć dyrektywę.

Skoro zaś dyrektywa nie wiąże bezpośrednio pracodawców, to obowiązki dla nich mogą powstać dopiero po przyjęciu przepisów krajowych. Nie są więc oni związani w żaden sposób przepisami dyrektywy i mogą czekać na wejście w życie polskiej ustawy.

Sygnaliści: jak przygotować się na polskie przepisy

Trzeba zwrócić uwagę na pułapkę, w którą może wpaść większy pracodawca (z sektora prywatnego – zatrudniający powyżej 250 pracowników i z sektora publicznego – zatrudniający co najmniej 50 pracowników. Może się okazać, że po ogłoszeniu ustawy nie zdąży wdrożyć kanału zgłoszeń i procedur przed wejściem w życie przepisów. Wynika to stąd, że ustawa przewiduje jedynie 14-dniowe vacatio legis – co oznacza, że wchodzi w życie z upływem 14 dni od dnia ogłoszenia.

Sygnaliści: dlaczego trudno będzie zachować ten termin

1.

Termin 14 dni od ogłoszenia ustawy do wejścia jej w życie uniemożliwia wdrożenie przemyślanego i sprawnego kanału zgłoszeń wewnętrznych. Pracodawca, który będzie czekać na ogłoszenie przepisów krajowych nie będzie miał czasu, by zastanowić się nad organizacją tego kanału – wybrać stosowne narzędzie, rozsądnie zdecydować o tym, kto będzie zgłoszenia przyjmował i odpowiadał za działania następcze, opracować dobrze przemyślaną procedurę.
Działanie pod presją czasu może doprowadzić do tego, że wybrane rozwiązania i przyjęta procedura nie będą spełniać swojego celu, a co gorsza nie będą spełniać wymogów prawnych. By przygotować się rzetelnie do wdrożenia, konieczny jest czas i głęboka analiza całego procesu.

2.

Projekt ustawy przewiduje obowiązek konsultacji procedury regulującej wewnętrzny kanał zgłoszeń z organizacją związkową lub przedstawicielami pracowników. Jeśli utrzyma się on w ostatecznej wersji ustawy, w procesie wdrażania wewnętrznego kanału zgłoszeń trzeba będzie uwzględnić czas niezbędny nie tylko na przygotowanie procedury, ale i przeprowadzenie konsultacji – a więc przekazanie projektu do organizacji związkowej lub przedstawicieli pracowników, zapewnienie odpowiedniego czasu na zapoznanie się z nim i zgłoszenie uwag, przedyskutowanie zastrzeżeń i przyjęcie ostatecznej wersji dokumentu.
Proces ten może być czasochłonny, zwłaszcza jeśli u pracodawcy nie działa organizacja związkowa, a nie przeprowadził wyboru przedstawicieli pracowników – wówczas musi jeszcze przeprowadzić wybory. Nie ma szans, by cały ten proces udało się zmieścić w 14 dniach. Pracodawca powinien więc zająć się tym jeszcze przed ogłoszeniem ustawy.

3.

Projekt ustawy przewiduje, że regulamin określający procedurę wewnętrznego kanału zgłoszeń wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia podania go do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u pracodawcy. Żeby więc w dniu wejścia w życie ustawy, pracodawca wypełniał obowiązek posiadania regulaminu powinien go ogłosić w dniu ogłoszenia ustawy. Oznacza to, że jeszcze przed ogłoszeniem ustawy musi regulamin ten opracować i przeprowadzić procedurę konsultacji.

Sygnaliści – co warto zrobić już teraz

Choć nie ma konieczności stosowania się do wymogów wynikających z dyrektywy od 17 grudnia 2021 r., to jednak nie warto siedzieć bezczynnie. Wykorzystując przedłużający się proces legislacyjny warto zastanowić się nad tym, jak najlepiej zorganizować wewnętrzny kanał zgłoszeń.

Pracodawca ma teraz czas, by zdecydować:

  • czy wyrazić zgodę na zgłoszenia anonimowe czy pozostać tylko przy zgłoszeniach z podaniem danych sygnalisty; decyduje to o wyborze narzędzia do dokonywania zgłoszeń. Skoro także zgłoszenia anonimowe wymagają kontaktu zwrotnego z sygnalistą, wybierając tę opcję, trzeba będzie zakupić narzędzie informatyczne. Jest więc teraz czas na przegląd dostępnych ofert i zawarcie stosownej umowy;
  • komu powierzyć przyjmowanie zgłoszeń i prowadzenie postępowań wyjaśniających, w szczególności czy ma zajmować się tym pracownik firmy czy podmiot zewnętrzny; jeśli pracownik. Trzeba zdecydować, komu powierzyć taką odpowiedzialność. Trzeba pamiętać o tym, że musi być to osoba niezależna w strukturze organizacyjnej firmy i ciesząca się zaufaniem pracowników. Jest teraz czas na ustalenie zakresu jej obowiązków i wyposażenie w odpowiednie kompetencje umożliwiające ich realizację. Jeśli zaś pracodawca zdecyduje się skorzystać z outsourcingu przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych, trzeba przemyśleć wybór zleceniobiorcy i zawrzeć z nim stosowną umowę;
  • jak powinien brzmieć regulamin wewnętrznego kanału zgłoszeń, który określa przebieg całego procesu dokonywania zgłoszenia, jego weryfikacji, postępowania następczego i działań podejmowanych w jego wyniku. Proces ten musi być dobrze zaplanowany i przemyślany.

Dla pozostałych pracodawców termin wdrożenia obowiązków przesunięty został na koniec 2023 r.

Autor: Anna Gąsecka
adwokat w Kancelarii Brzezińska Narolski Adwokaci. Specjalizuje się w prawie telekomunikacyjnym, prowadzi obsługę korporacyjną firm z branży telekomunikacyjnej, farmaceutycznej, dystrybucyjnej i usługowej
Anna Gąsecka

Autor: Anna Gąsecka

Adwokat w Kancelarii Brzezińska Narolski Adwokaci. Specjalizuje się w prawie telekomunikacyjnym, prowadzi obsługę korporacyjną firm z branży telekomunikacyjnej, farmaceutycznej, dystrybucyjnej i usługowej.
Słowa kluczowe:
sygnaliści

Numer 275 Maj 2024 r.

Numer 275 Maj 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej