PPK

Szkolenie online: W jaki sposób pracodawca powinien rozliczać nienależne wpłaty do PPK

Po zauważeniu błędu, polegającego na dokonaniu zbyt wczesnych bądź zawyżonych wpłat do PPK, pracodawca powinien o tym natychmiast zawiadomić instytucję finansową – poprzez platformę kontaktową udostępnioną przez instytucję finansową. Sprawdź, jakie dane powinien podać pracodawca w tej informacji.

Pracodawca musi finansować wpłatę podstawową 1,5% wynagrodzenia stanowiącego podstawę składek emerytalnych i rentowych, bez stosowania ograniczenia do limitu 30-krotności (z wyłączeniem podstawy wymiaru tych składek osób na urlopie wychowawczym oraz pobierających zasiłek macierzyński lub w wysokości zasiłku macierzyńskiego). Może zadeklarować wpłatę dodatkową (w umowie o zarządzanie PPK zawartej z wybraną instytucją finansową) dodatkową – w wysokości do 2,5% takiej podstawy.

Tryb zwrotu nienależnie pobranych wpłat do PPK określa art. 28a ustawy o PPK. Za nienależne wpłaty przepis ten rozumie wpłaty odprowadzone zbyt wcześnie do instytucji finansowej bądź dokonane w kwotach zawyżonych (wówczas nienależną wpłatę stanowi nadwyżka).