Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się regulaminem pracy

Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się regulaminem pracy

Nie każdy pracodawca musi posiadać regulamin pracy i regulamin wynagradzania. Firmy zatrudniające mniej niż 50 pracowników mogą nie tworzyć regulaminów i wszelkie postanowienia dotyczące praw i obowiązków stron zawierać w umowie o pracę oraz w informacji do umowy o pracę, tworzonej na podstawie art. 29 § 3 kp. Jeżeli jednak pracodawca widzi korzyści z odgórnego uregulowania kwestii organizacyjnych lub wynagrodzeniowych, to nawet jeśli zatrudnia mniej niż 50 pracowników – może wprowadzić regulamin pracy i wynagradzania.

Regulamin pracy nie może kształtować praw i obowiązków mniej korzystnie niż powszechne przepisy prawa pracy.

  • Postanowienia regulaminu pracy i przepisów wydanych na jego podstawie mniej korzystne dla pracownika niż powszechne przepisy prawa pracy, a także naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu są nieważne. Zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy.
  • Kodeks pracy zawiera katalog zagadnień, jakie powinny być określone w regulaminie pracy. Żadnego z wymienionych zagadnień pracy nie można w regulaminie pominąć, nawet jeżeli z uwagi na specyfikę danej firmy zagadnienia te nie występują.
  • Katalog zagadnień, jakie powinny być określone w regulaminie pracy zgodnie z Kodeksem pracy jest katalogiem otwartym, pracodawca ustalając prawa i obowiązki stron stosunku pracy może w regulaminie uregulować także inne kwestie.
  • W zakresie zasad, których określenie w regulaminie pracy jest wymagane Kodeksem pracy nie można, zamiast ich określania, odwołać się wyłącznie do przepisów prawa pracy.