Pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, mogą:
Świadczenie urlopowe – wysokość, składki ZUS i podatek PIT
Ustawa o ZFŚS pozwala na to, aby wypłacać pracownikom świadczenia urlopowe. Jest to rozwiązanie alternatywne wobec tworzenia ZFŚS. Sprawdź, komu wypłaca się świadczenie urlopowe i czy świadczenie urlopowe to „wczasy pod gruszą”. Poznaj obowiązującą w 2024 roku wysokość świadczenia urlopowego. Przekonaj się, jak oskładkować i opodatkować świadczenie urlopowe.
Z komentarza eksperta dowiesz się:
- Komu wypłaca się świadczenie urlopowe
- Jaka jest wysokość świadczenia urlopowego w 2024 roku
- W jakim terminie wypłaca się świadczenie urlopowe
- Jak rozliczać składki ZUS i podatek PIT przy świadczeniu urlopowym
- Czy świadczenie urlopowe to „wczasy pod gruszą”
Pobierz przydatne narzędzie: Kalkulator odpisu na ZFŚS
Poznaj aktualną wysokość świadczenia urlopowego.
Przeczytaj także:
Czy można wysłać pracownika na zaległy urlop bez jego zgody
Obejrzyj wideoporadę:
- tworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych lub
- wypłacać świadczenie urlopowe (art. 3 ust. 3 ustawy o ZFŚS).
Ta grupa pracodawców ma zatem do wyboru trzy możliwości:
1) tworzenie ZFŚS,
2) wypłacanie świadczenia urlopowego lub
3) zarazem tworzenie ZFŚS i wypłacanie świadczenia urlopowego,
chociaż w praktyce pracodawcy dokonują zazwyczaj wyboru spośród wariantów 1 i 2.
Przepisów ustawy o ZFŚS nie stosuje się – zarówno w zakresie tworzenia ZFŚS, jak i wypłacania świadczenia urlopowego – w odniesieniu do pracodawców zatrudniających, według stanu na dzień 1 stycznia danego roku, mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, z wyjątkiem pracodawców prowadzących działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, mających obowiązek tworzenia ZFŚS bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników (art. 3 ust. 1–2 ustawy o ZFŚS).
Świadczenie urlopowe - postanowienia układów zbiorowych pracy i regulaminów wynagradzania
Dokonany przez pracodawcę wybór w sprawie tworzenia (nietworzenia) ZFŚS lub wypłacania (niewypłacania) świadczenia urlopowego powinien zostać odpowiednio sformalizowany.
Pracodawcy nieobjęci układem zbiorowym pracy oraz niezobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania, informacje w sprawie nietworzenia ZFŚS i niewypłacania świadczenia urlopowego przekazują pracownikom w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 3 ust. 3a ZFŚS).
Natomiast u pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników (liczonych w osobach, a nie w pełnych etatach), objętych układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia ZFŚS i niewypłacania świadczenia urlopowego zawiera się w układzie zbiorowym pracy.
Jeżeli u takich pracodawców pracownicy nie są objęci układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia ZFŚS i niewypłacania świadczenia urlopowego zawiera się w regulaminie wynagradzania. Wówczas, jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, postanowienia regulaminu wynagradzania w sprawie wysokości odpisu na ZFŚS lub nietworzenia tego funduszu wymagają uzgodnienia z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów (art. 3 ust. 3b ZFŚS).
Komu wypłaca się świadczenie urlopowe
Świadczenie urlopowe pracodawca wypłaca raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych (art. 3 ust. 5 ustawy o ZFŚS). To postanowienie koresponduje z przepisami Kodeksu pracy, w których przyjęto zasadę udzielania urlopu w taki sposób, aby pracownik miał realne możliwości odpoczynku i regeneracji sił.
Należy przywołać tu w pierwszym rzędzie art. 152 § 1 Kodeksu, który stanowi, że pracownikowi, co do zasady, przysługuje prawo do nieprzerwanego urlopu wypoczynkowego. Natomiast w myśl art. 162 Kodeksu pracy, na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. W takim jednak przypadku co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.
Jak wynika z powyższego, unormowania ustawy o ZFŚS nawiązują do wymogu zapewnienia pracownikowi nieprzerwanego urlopu wypoczynkowego, obejmującego co najmniej 14 dni, co stanowi warunek uzyskania przez pracownika prawa do otrzymania świadczenia urlopowego w danym roku. Innymi słowy, w przypadku, gdy w danym roku kalendarzowym pracownik wykorzystuje urlop wypoczynkowy w częściach, spośród których każda jest krótsza niż 14 dni, nie nabywa prawa do świadczenia urlopowego.
Zgodnie z rozkładem czasu pracy pracownik wykonuje pracę przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku. Pracownik korzystał z urlopu wypoczynkowego w dniach 4-8 (poniedziałek–piątek) i 11-14 (poniedziałek–czwartek) marca 2024 r. Oznacza to, że jego urlop, wraz z dniami wolnymi od pracy, tj. dniami 9 (sobota) i 10 (niedziela) marca 2024 r., trwał nieprzerwanie przez 11 dni kalendarzowych, od 4 do 14 marca 2024. Zatem w związku z tym urlopem pracownikowi nie przysługuje świadczenie urlopowe. Nie mamy bowiem w tym przypadku do czynienia z 14 kolejnymi dniami kalendarzowymi.
Pracodawca powinien dążyć do zapewnienia pracownikowi przynajmniej jednej części urlopu trwającej nie krócej niż 14 dni. Jednak akceptacja wyraźnego wniosku pracownika o podział urlopu na części, z których żadna nie obejmuje co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych, nie jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika, a zatem jest w praktyce dopuszczalna. Pracownik może bowiem kierować się określonymi względami, które skłaniają go do częstszego korzystania z urlopu, za to w krótszych odcinkach czasu. W takim przypadku jednak nie nabywa prawa do świadczenia urlopowego.
Jaka jest wysokość świadczenia urlopowego w 2024 roku
Maksymalną wysokość świadczenia urlopowego na dany rok określa się w odniesieniu do kwoty przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej (dalej „przeciętne wynagrodzenie miesięczne”).
Wysokość odpisu podstawowego oblicza się od kwoty przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Odpis ten wynosi:
- na jednego zatrudnionego – 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej, z tym zastrzeżeniem, iż
- na jednego pracownika młodocianego odpis wynosi w pierwszym roku nauki 5%, w drugim roku nauki 6%, a w trzecim roku nauki 7% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, a
- na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze – w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych, odpis wynosi 50% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.
Jak wynika z obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 16 lutego 2024 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2023 r. i w drugim półroczu 2023 r., przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, pomniejszone o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe, w 2023 r. wyniosło 6246,13 zł, a w drugim półroczu 2023 r. wyniosło 6.445,71 zł. Zatem w 2024 r. podstawę odpisów na ZFŚS stanowi kwota 6.445,71 zł.
Zakładając, że wysokość świadczenia urlopowego odpowiada wysokości odpisu podstawowego na ZFŚS, pracodawca może w 2024 r. wypłacać świadczenie urlopowe w następującej wysokości:
Pracownik zatrudniony w szczególnych warunkach, w wymiarze 2/5 etatu, wykorzystał urlop wypoczynkowy w wymiarze 14 kolejnych dni kalendarzowych. Zatem przysługuje mu świadczenie urlopowe w kwocie 1289,14 zł, zgodnie z obliczeniem: 3.222,86 zł × 2/5 etatu = 1.289,14 zł.
Wymiar etatu |
Wysokość świadczenia urlopowego |
1) pracownikowi zatrudnionemu w normalnych warunkach pracy: |
|
na pełny etat (37,5% podstawy odpisu) |
2.417,14 zł |
na 3/4 etatu |
1.812,85 zł |
na 1/2 etatu |
1.208,57 zł |
na 1/4 etatu |
604,28 zł |
2) pracownikowi zatrudnionemu w szczególnych warunkach lub przy pracach o szczególnym charakterze: |
|
na pełny etat (50% podstawy odpisu) |
3.222,86 zł |
na 3/4 etatu |
2.417,14 zł |
na 1/2 etatu |
1.611,43 zł |
na 1/4 etatu |
805,71 zł |
3) pracownikowi młodocianemu: |
|
w pierwszym roku nauki (5% podstawy odpisu) |
322,29 zł |
w drugim roku nauki (6% podstawy odpisu) |
386,74 zł |
w trzecim roku nauki (7% podstawy odpisu) |
451,20 zł |
Wysokość świadczenia urlopowego ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika. Zasada ta nie dotyczy jednak pracowników młodocianych.
W jakim terminie wypłaca się świadczenie urlopowe
Wypłata świadczenia urlopowego następuje nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu wypoczynkowego (art. 3 ust. 5a ustawy o ZFŚS).
Świadczenie urlopowe – jak rozliczać składki ZUS i podatek PIT
Świadczenie urlopowe stanowi podlegający opodatkowaniu przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.
W myśl art. 3 ust. 6 ustawy o ZFŚS świadczenie urlopowe nie podlega składce na ubezpieczenia społeczne pracowników. Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 21 rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią świadczenia urlopowe – do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego określonej w ustawie o ZFŚS.
W konsekwencji, świadczenie urlopowe nie podlega również składce na ubezpieczenie zdrowotne (art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).
Świadczenie urlopowe a działalność socjalna
Jak stanowi art. 16 Kodeksu pracy, pracodawca, stosownie do możliwości i warunków, zaspokaja bytowe, socjalne i kulturalne potrzeby pracowników. Konkretyzacją tej zasady w aspekcie zaspokajania potrzeb socjalnych są:
- art. 94 pkt 4 Kodeksu pracy, stanowiący, że pracodawca jest zobowiązany zaspokajać w miarę posiadanych środków socjalne potrzeby pracowników, oraz
- regulacje zawarte w ustawie o ZFŚS.
Zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 2 ust. 1 ustawy o ZFŚS działalnością socjalną są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS, przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z ZFŚS, realizowanych w ramach prowadzonej przez pracodawcę działalności socjalnej, uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS.
Świadczenie urlopowe różni się charakterem od świadczeń z ZFŚS. Przyznając bowiem świadczenie urlopowe, pracodawca nie stosuje kryteriów socjalnych (nie bada sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika). Jedynym warunkiem otrzymania przez pracownika świadczenia urlopowego jest wykorzystanie w danym roku kalendarzowym urlopu wypoczynkowego w wymiarze przynajmniej kolejnych 14 dni. Ponadto, świadczenie urlopowe, w odróżnieniu od świadczeń z ZFŚS, przysługuje wyłącznie pracownikom (nie wypłaca się go emerytom – byłym pracownikom danego pracodawcy).
Czy świadczenie urlopowe to „wczasy pod gruszą”
Niekiedy błędnie utożsamia się świadczenie urlopowe ze świadczeniem nazywanym popularnie „wczasami pod gruszą”. W rzeczywistości jednak zachodzi między nimi istotna różnica. Polega ona na tym, że świadczeń urlopowych nie wypłaca się z utworzonego przez pracodawcę ZFŚS, podczas gdy „wczasy pod gruszą” są finansowane z tego funduszu. Dlatego przy ich przyznawaniu należy stosować kryterium sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby, która takie świadczenie ma otrzymać.
Wypłacanie świadczeń urlopowych jest rozwiązaniem prostszym niż prowadzenie działalności socjalnej na podstawie ZFŚS. Nie uzależnia się go bowiem od indywidualnej sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika, lecz od spełnienia jedynego wymogu – korzystania przez pracownika z nieprzerwanego 14-dniowego wypoczynku. Zarazem jednak jest to świadczenie, które, ściśle rzecz biorąc, nie należy do zakresu działalności socjalnej pracodawcy, w rozumieniu ustawy o ZFŚS.
- Art. 3, art. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 998 ze zm.).
- Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 16 lutego 2024 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2023 r. i w drugim półroczu 2023 r. (M.P. z 2024 r., poz. 137).