regulamin wynagradzania

Jak za pomocą regulaminu wynagradzania uchronić się przed roszczeniami pracowników

Ebook: Jak za pomocą regulaminu wynagradzania uchronić się przed roszczeniami pracowników

Kodeks pracy nakłada na pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników obowiązek uregulowania warunków wynagradzania za pracę zatrudnianych osób w regulaminie wynagradzania. Regulamin wynagradzania powinien ustalać warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę. Sprawdź, jak za pomocą dobrze skonstruowanych zapisów w regulaminie wynagradzania uchronić się przed roszczeniami finansowymi swoich pracowników.

Z ebooka dowiesz się:

  • Czy regula­min wynagradzania może określać należności za pracę w sposób mniej ko­rzystny niż przewidują przepisy prawa pracy
  • Co oznacza w praktyce, że regulamin wynagradzania jest podstawowym źródłem wiedzy o należnościach przysługujących pracownikom
  • Co należy przeanalizować, przystępując do tworzenia regulaminu wynagradzania w danej firmie
  • Czy w regulami­nie wynagradzania należy określić, w ja­kiej stawce – godzinowej czy miesięcznej – określa się wynagrodzenie pracownika
  • Jakie zapisy w regulaminie wynagradzani muszą się znaleźć na temat takich składników, jak: prowizje, dodatki stażowe, dodatki funkcyjne, dodatki motywacyjne
  • W jakich sytuacjach w przypadku poszczególnych składników wynagrodzenia moż­na ograniczyć się w regulaminie do odwołania się do właściwych przepisów prawa pracy
  • Jak właściwie określić prawo do premii zależnych od wyników pracy lub spełnienia innych warunków
  • Jakie zapisy dotyczące należności za podróże służbowe zapisać w regulaminie wynagradzania
  • W jakim przypadku pakiety medyczne, finansowanie dojazdów do pracy, możliwość korzysta­nia z obiektów sportowych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie będą wyłączone z podstawy wymiaru składek
  • Jakie mogą być skutki pominięcia lub niewłaściwego zapisania niektórych postanowień w regulaminie wynagradzania
  • Jaki jest skutek tego, że pracodawca nie ustalił w regulaminie wynagradzania prawa do niektórych świadczeń
  • Dlaczego prawo pracownika do danego składnika wynagrodzenia musi być ustalone precyzyjnie
  • Co z regulaminem wynagradzania w firmach, które nie mają obowiązku tworzenia regulaminu

Przykładowy regulamin wynagradzania

Regulamin wynagradzania określa składniki wynagradzania w taki sposób, aby można było na tej podstawie ustalić warunki wynagradzania w indywidualnych umowach o pracę. Regulamin wynagradzania nie może ustalać składników wynagrodzenia i ich wysokości w sposób niezgodny z przepisami o równym traktowaniu w zatrudnieniu. Pobierz przykładowy regulamin wynagradzania i porównaj jego zapisy z regulaminem wynagradzania funkcjonującym w Twojej firmie wraz z załącznikiem.

  • Regulamin wynagradzania nie może kształtować zasad wynagradzania mniej korzystnie dla pracowników niż przepisy prawa pracy.
  • Określając w regulaminie wysokość niektórych świadczeń w wyższej wysokości niż ustalona w przepisach prawa należy mieć na uwadze skutki podatkowe i składkowe tych ustaleń.
  • Nieuwzględnienie niektórych świadczeń w regulaminie wynagradzania może spowodować konieczność włączenia ich wartości do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społecznie i ubezpieczenie zdrowotne.
  • Nieprecyzyjne określenie zasad wypłacenia składników wynagrodzenia może spowodować powstanie roszczeń po stronie pracowników, wskutek błędnego zinterpretowania prawa do tych składników.
  • Określając zasady wypłacania składników wynagrodzenia nie wynikających z przepracowanego czasu, jak premie okresowe, uznaniowe, nagrody, dodatki stażowe, motywacyjne itp. należy jednoznacznie wskazać, czy pracownik zachowuje do nich prawo w czasie pobierania wynagrodzenia za czas choroby i zasiłków z ubezpieczenia społecznego.

Na początku 2023 roku warto sprawdzić zapisy w regulaminie wynagradzania

Kodeks pracy nakłada na pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników obowiązek uregulowania warunków wynagradzania za pracę zatrudnianych osób w regulaminie wynagradzania. Regulamin wynagradzania powinien ustalać warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę. Warto sprawdzić, czy regulamin wynagradzania pracodawcy jest właściwie skonstruowany.

Z regulaminu wynagradzania powinno wynikać:

  • jakie stałe składniki wynagradzania będą przysługiwały pracownikom oraz czy są one ustalane w stawce miesięcznej czy godzinowej,
  • czy pracownikom przysługują inne składniki wynagradzania, jak premie, prowizje itp. oraz na jakich zasadach są obliczane i wypłacane.
  • jakie dodatki przysługują pracownikom za pracę w nocy, w godzinach nadliczbowych, w niedziele i święta,
  • czy przewiduje się wypłatę innych świadczeń związanych z pracą, w tym świadczeń rzeczowych.

Z obowiązku utworzenia regulaminu wynagradzania zwolnieni są pracodawcy, którzy są objęci układem zbiorowym pracy (art. 771 i art. 772 § 1 kp). Układy zbiorowe pracy zawierane są pomiędzy pracodawcą a zakładowymi organizacjami związkowymi i treść każdego takiego układu określa również zasady wynagradzania osób objętych tym układem.

Układ zbiorowy pracy może obejmować swoim zasięgiem tylko wybrane grupy pracowników (np. pracowników produkcyjnych), wówczas dla pozostałych ustala się regulamin wynagradzania. W takiej sytuacji obydwa akty prawne funkcjonują w firmie równolegle.

Regulamin wynagradzania ustala pracodawca, jednakże jeżeli w zakładzie pracy działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin powinien zostać z nią uzgodniony (art. 772 § 4 kp).

Kodeks pracy nie reguluje, jakie zapisy powinny znaleźć się w regulaminie wynagradzania, pozostawiając tu znaczną swobodę pracodawcy. Trzeba jednak pamiętać, że regulamin wynagradzania nie może określać należności za pracę w sposób mniej korzystny niż przewidują przepisy prawa pracy (art. 9 § 2 i 3 kp). Wszelkie zapisy regulaminu, zawierające postanowienia mniej korzystne dla pracowników niż wynikające z przepisów prawa pracy będą nieważne.

Premie i nagrody uznaniowe oraz inne należności w regulaminie wynagradzania

Oprócz premii wypłacanych na podstawie szczegółowych zasad określających warunki, jakie trzeba spełnić w celu nabycia do nich prawa, mogą być także przewidziane inne premie i nagrody o charakterze uznaniowym, do których pracownik nabywa prawo w wyniku jednostronnej decyzji pracodawcy. W regulaminie wynagradzania warto wprowadzić możliwość wypłacania takich nagród, nawet jeżeli pracodawca nie wypłacał ich dotychczas i nie jest wiadome, czy będzie wypłacał kiedykolwiek.