Kodeks pracy nakłada na pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników obowiązek uregulowania warunków wynagradzania za pracę zatrudnianych osób w regulaminie wynagradzania. Regulamin wynagradzania powinien ustalać warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę. Warto sprawdzić, czy regulamin wynagradzania pracodawcy jest właściwie skonstruowany.
Z regulaminu wynagradzania powinno wynikać:
Z obowiązku utworzenia regulaminu wynagradzania zwolnieni są pracodawcy, którzy są objęci układem zbiorowym pracy (art. 771 i art. 772 § 1 kp). Układy zbiorowe pracy zawierane są pomiędzy pracodawcą a zakładowymi organizacjami związkowymi i treść każdego takiego układu określa również zasady wynagradzania osób objętych tym układem.
Układ zbiorowy pracy może obejmować swoim zasięgiem tylko wybrane grupy pracowników (np. pracowników produkcyjnych), wówczas dla pozostałych ustala się regulamin wynagradzania. W takiej sytuacji obydwa akty prawne funkcjonują w firmie równolegle.
Regulamin wynagradzania ustala pracodawca, jednakże jeżeli w zakładzie pracy działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin powinien zostać z nią uzgodniony (art. 772 § 4 kp).
Kodeks pracy nie reguluje, jakie zapisy powinny znaleźć się w regulaminie wynagradzania, pozostawiając tu znaczną swobodę pracodawcy. Trzeba jednak pamiętać, że regulamin wynagradzania nie może określać należności za pracę w sposób mniej korzystny niż przewidują przepisy prawa pracy (art. 9 § 2 i 3 kp). Wszelkie zapisy regulaminu, zawierające postanowienia mniej korzystne dla pracowników niż wynikające z przepisów prawa pracy będą nieważne.
Z komentarza eksperta dowiesz się:
Pobierz przykładowy regulamin wynagradzania.
Przeczytaj także:
Pomyłka przy wypłacie wynagrodzenia za pracę – jak odzyskać nadpłaconą pensję
Uznaniowa premia urlopowa wypłacana czas niezdolności do pracy a podstawa wymiaru składek
Nagroda i premia to dwa różne świadczenia – sprawdź najnowsze orzecznictwo Sądu Najwyższego
Oprócz premii wypłacanych na podstawie szczegółowych zasad określających warunki, jakie trzeba spełnić w celu nabycia do nich prawa, mogą być także przewidziane inne premie i nagrody o charakterze uznaniowym, do których pracownik nabywa prawo w wyniku jednostronnej decyzji pracodawcy. W regulaminie wynagradzania warto wprowadzić możliwość wypłacania takich nagród, nawet jeżeli pracodawca nie wypłacał ich dotychczas i nie jest wiadome, czy będzie wypłacał kiedykolwiek.
Z komentarza eksperta dowiesz się:
Obejrzyj wideoszkolenia:
Diety z tytułu podróży służbowych na 2023 rok
Od 29 listopada 2022 r. wyższe diety z tytułu zagranicznych podróży służbowych
Diety z tytułu podróży służbowych oraz zmiany w deklaracjach rezygnacji z PPK
Przeczytaj także:
Pomyłka przy wypłacie wynagrodzenia za pracę – jak odzyskać nadpłaconą pensję
Uznaniowa premia urlopowa wypłacana czas niezdolności do pracy a podstawa wymiaru składek
Nagroda i premia to dwa różne świadczenia – sprawdź najnowsze orzecznictwo Sądu Najwyższego