Na początku 2023 roku warto sprawdzić zapisy w regulaminie wynagradzania

Dodano: 3 stycznia 2023
Kodeks pracy nakłada na pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników obowiązek uregulowania warunków wynagradzania za pracę zatrudnianych osób w regulaminie wynagradzania. Regulamin wynagradzania powinien ustalać warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę. Warto sprawdzić, czy regulamin wynagradzania pracodawcy jest właściwie skonstruowany.

Z regulaminu wynagradzania powinno wynikać:

  • jakie stałe składniki wynagradzania będą przysługiwały pracownikom oraz czy są one ustalane w stawce miesięcznej czy godzinowej,
  • czy pracownikom przysługują inne składniki wynagradzania, jak premie, prowizje itp. oraz na jakich zasadach są obliczane i wypłacane.
  • jakie dodatki przysługują pracownikom za pracę w nocy, w godzinach nadliczbowych, w niedziele i święta,
  • czy przewiduje się wypłatę innych świadczeń związanych z pracą, w tym świadczeń rzeczowych.

Z obowiązku utworzenia regulaminu wynagradzania zwolnieni są pracodawcy, którzy są objęci układem zbiorowym pracy (art. 771 i art. 772 § 1 kp). Układy zbiorowe pracy zawierane są pomiędzy pracodawcą a zakładowymi organizacjami związkowymi i treść każdego takiego układu określa również zasady wynagradzania osób objętych tym układem.

Układ zbiorowy pracy może obejmować swoim zasięgiem tylko wybrane grupy pracowników (np. pracowników produkcyjnych), wówczas dla pozostałych ustala się regulamin wynagradzania. W takiej sytuacji obydwa akty prawne funkcjonują w firmie równolegle.

Regulamin wynagradzania ustala pracodawca, jednakże jeżeli w zakładzie pracy działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin powinien zostać z nią uzgodniony (art. 772 § 4 kp).

Kodeks pracy nie reguluje, jakie zapisy powinny znaleźć się w regulaminie wynagradzania, pozostawiając tu znaczną swobodę pracodawcy. Trzeba jednak pamiętać, że regulamin wynagradzania nie może określać należności za pracę w sposób mniej korzystny niż przewidują przepisy prawa pracy (art. 9 § 2 i 3 kp). Wszelkie zapisy regulaminu, zawierające postanowienia mniej korzystne dla pracowników niż wynikające z przepisów prawa pracy będą nieważne.

Z komentarza eksperta dowiesz się:

  • Jakie są różnice pomiędzy regulaminem pracy a regulaminem wynagradzania
  • Co należy przeanalizować, przystępując do tworzenia regulaminu wynagradzania

Pobierz przykładowy regulamin wynagradzania.

Przeczytaj także:

Pomyłka przy wypłacie wynagrodzenia za pracę – jak odzyskać nadpłaconą pensję

Uznaniowa premia urlopowa wypłacana czas niezdolności do pracy a podstawa wymiaru składek

Nagroda i premia to dwa różne świadczenia – sprawdź najnowsze orzecznictwo Sądu Najwyższego

Pozostało jeszcze 93% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Testuj portal Placewfirmie.pl i papierowy magazyn Płace w firmie przez 14 dni BEZPŁATNIE.

To kompleksowy serwis ekspercki dla specjalistów zajmujących się płacami w firmach w którym znajdziesz:

  • Informacje o zmianach prawnych,
  • Konsekwencje wyroków sądowych i interpretacji podatkowych dla pracodawców
  • Każde zagadnienie wyjaśnione od strony składek ZUS, podatku PIT i obowiązków pracodawcy wobec pracownika,
  • Kalkulatory, wzory dokumentów, wskaźniki płacowe, akty prawne, raporty
  • Indywidualne konsultacje e-mailowe z ekspertami,
  • 3 razy w tygodniu newsletter Przegląd płac i ZUS.
Sprawdź ofertę »

Logowanie:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Słowa kluczowe:
regulamin wynagradzania

Numer 275 Maj 2024 r.

Numer 275 Maj 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej