Jak poprawić błędy w umowie o pracę i uniknąć konsekwencji finansowych
Niektóre z błędów w umowie rodzić mogą określone konsekwencje finansowe dla pracodawcy. Jednak znaczna ich część pozostanie bez wpływu na zakres uprawnień pracownika. Pracodawca powinien jednak przygotować się na to, że w razie sporu umowa będzie interpretowana przez sąd w taki sposób, aby pracownik nie został pozbawiony uprawnień, które z niej wynikają. Błędy w kontraktach pracowniczych mogą mieć natomiast różną genezę. Najczęstsze podstawy błędnych zapisów w umowach wynikają z:
- nieznajomości przepisów prawa pracy,
- braku analizy konsekwencji zamieszczenia niektórych sformułowań,
- zwykłych pomyłek.
Błędy w umowie o pracę - literówki najłatwiejsze do naprawienia
Pierwsza grupa nieprawidłowości w dokumentach pracowniczych może dotyczyć elementów obligatoryjnych umowy o pracę. Każda umowa o pracę musi określać:
- strony umowy,
- rodzaj umowy,
- datę jej zawarcia oraz
- określenie warunków pracy i płacy, obejmujących w szczególności: rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie za pracę odpowiadającego rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia, wymiar czasu pracy i termin rozpoczęcia pracy (art. 29 kp).
W tym przypadku znaczna część błędów będzie wynikała z omyłek pisarskich, np. błędnego zapisu nazwiska pracownika czy nazwy miejscowości, w której praca ma być wykonywana. Jest to taka grupa pomyłek, która jest najłatwiejsza do naprawienia. Z reguły pracownik nie będzie miał bowiem żadnego interesu w tym, aby kontestować naprawienie błędnych zapisów w dokumencie. Jeśli obydwie strony stosunku pracy są zgodne, że dany zapis jest oczywiście błędny, to pomyłki można usunąć w najprostszy z możliwych sposobów - w drodze omówienia pomyłki na dokumencie. Do tego typu błędów można zaliczyć:
- wskazanie błędnego imienia pracownika,
- literówki w nazwisku,
- nieprawidłową datę zawarcia umowy jeśli błąd jest oczywisty.
Gorsza sytuacja wystąpi wtedy gdy błąd w umowie o pracę dotyczy daty jej zawarcia zaś kwestia ta okaże się sporna. Wskazanie daty wcześniejszej może przysporzyć pracodawcy kłopotów. Oczywiście w sytuacji, gdy błędna data umowa pozostaje poza sporem, usterkę tę można wyeliminować w podobny sposób jak opisany wcześniej.
Z komentarza eksperta dowiesz się:
- Jak poprawić literówki w umowie o pracę
- Czym grozi pracodawcy niewłaściwe określenie stanowiska i miejsca pracy
- Jakie są konsekwencje zapisów w umowie o pracę niezgodnych z prawem
Obejrzyj wideoszkolenie:
Zwolnienia grupowe i restrukturyzacja zatrudnienia – procedura i typowanie pracowników do zwolnienia
Przeczytaj także:
Kiedy można wypowiedzieć warunki pracy i płacy pracownicy przebywającej na urlopie macierzyńskim
Sprawdź, czy krótkie absencje chorobowe dają podstawę do wypowiedzenia umowy o pracę pracownikowi
Testuj portal Placewfirmie.pl i papierowy magazyn Płace w firmie przez 14 dni BEZPŁATNIE.
To kompleksowy serwis ekspercki dla specjalistów zajmujących się płacami w firmach w którym znajdziesz:
- Informacje o zmianach prawnych,
- Konsekwencje wyroków sądowych i interpretacji podatkowych dla pracodawców
- Każde zagadnienie wyjaśnione od strony składek ZUS, podatku PIT i obowiązków pracodawcy wobec pracownika,
- Kalkulatory, wzory dokumentów, wskaźniki płacowe, akty prawne, raporty
- Indywidualne konsultacje e-mailowe z ekspertami,
- 3 razy w tygodniu newsletter Przegląd płac i ZUS.